تیم ملی هاکی بانوان کشور در جایگاه پنجم آسیا قرار گرفت مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟ آشنایی با بیماری‌های شایع زنان و درمان آن اضطراب درونی والدین و چرخه سرنوشت فرزندان نگاهی به کارنامه استاد دانشگاه رادیوی «پکن» که بانویی مشهدی بود | سه میلیون کلمه چینی فارسی شد برنامه‌های جوانی جمعیت از رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم به بعد تا پیشگیری از سقط ۴۰۰۰ جنین بانوان بخوانند| عفونت‌های زنان و چند باور اشتباه آمار طلاق پس از ۳ دهه کاهشی شد آسیب شناسی سرودهای تولید شده با تکیه بر «هویت دخترانه» پادکست | بانویی که احیاگر قدیمی‌ترین صندوق پوش مرقد مطهر امام رضا(ع) است شیب نزولی نرخ باروری در کشور متوقف شد خراسان رضوی رتبه نخست کشوری ارائه تسهیلات جوانی جمعیت را کسب کرد راهبرد‌های دستیابی زنان به فرصت‌های شغلی مناسب MRI پیشرفته نارسایی قلبی پنهان در زنان را آشکار می‌کند! رشد استقبال زنان از رمزارز‌ها در سال‌های اخیر افزایش سهم زنان از اشتغال بخش صنعت در ۱۷ استان | معمای اشتغال نیمی از زنان «سیستان و بلوچستان» در صنعت درآمد‌های زیرزمینی مدلینگ به چه قیمتی؟ از تشکیل باندهای مافیایی تا جراحی آرایشگران در خانه! انعکاس هویت فاخر زن در شاهنامه فردوسی معضلی به نام تلفن همراه برای کودکان خانواده، رُکن حیاتی جامعه
سرخط خبرها
نگاه کاریکاتوری به حوزه زنان و غفلت از لایحه ارتقای امنیت زنان

نگاه کاریکاتوری به حوزه زنان و غفلت از لایحه ارتقای امنیت زنان

  • کد خبر: ۲۰۵۲۶۴
  • ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
مشاور اموز زنان دستیار رئیس جمهور گفت: در حوزه مطالعات زنان از منظر انقلاب اسلامی ما با دو تفکر سنتی و غربی مواجهیم که هر دوی این‌ها باعث شده مسائل زنان به صورت کاریکاتوری دیده شود.

زهرا عباسپور در گفتگو با شهرآرانیوز در خصوص وجود لایحه ارتقای امنیت زنان اظهار کرد: تاریخچه ایجاد این لایحه به بیش از ۱۰ سال گذشته بر می‌گردد و از زمان آغاز روند قانون گذاری در خصوص ارتقای امنیت زنان حدود ۱۲ سال گذشته است.

عباسپور افزود: بیانیه‌ی رهبر انقلاب در دیدارشان با مردم آذربایجان در سال ۱۳۷۵ که دغدغه‌ی خود را راجع به رفع ظلم به زنان به دلیل ضعف‌های جسمانی و ظلم پذیری بیشتر، مطرح کردند نشان از توجه ایشان به این مسئله است.

در سال ۱۳۷۶ نیز چنین تاکیدی را در یکی از سخنرانی‌های خود داشتند. سال ۱۴۰۱ و در دیدار اخیر رهبر انقلاب با زنان نیز این موضوع از سوی ایشان مطرح شد؛ بنابراین می‌توانیم تاریخچه‌ی این لایحه و بن مایه‌ی اصلی آن که دغدغه رهبر انقلاب بود را در دهه‌ی هفتاد جستجو کنیم که یک سبقه ۳۰ ساله دارد؛ اما متأسفانه تا همین لحظه اتفاق شاخصی در حوزه‌ی قانون گذاری ما نیفتاده است.

مشاور دستیار رئیس جمهور در حوزه حقوق و آزادی‌های اجتماعی بیان کرد: توقف لایحه ارتقای امنیت زنان شاید به دلیل ایجاد دو گفتمان تفکر متحجر و تفکر متجدد و ترجمه‌ای باشد که باعث شده این لایحه در جنگ‌های سیاسی و دیگر نهاد‌های متولی مثل قوه‌ی قضاییه، دولت و مجلس قریب به ۱۲ سال در چرخش بیفتد و از نهادی به نهاد دیگر ارجاع داده شود و به تاخیر بیفتد.

عباسپور ابراز کرد: انتظار می‌رفت قانونگذار و نهاد‌های متولی فارغ از سلیقه‌های سیاسی حاکم در موضوعات و تفکر‌های متحجر و متجدد در حوزه زنان با فراق بال و آسایش خاطر مسائل را از دادگاه‌ها، دادسرا‌ها و بطن خانواده استخراج کنند.

راهکار‌ها را از دل مفاهیم ناب اسلام در آورند و تبدیل به یک قانون دقیق کنند که همان قانونگذاری سخت در جهت رفع ظلم به زنان که مدنظر رهبر انقلاب است صورت گیرد؛ اما این اتفاق نیفتاده و بسیاری از بخش‌های متن لایحه، ترجمه‌ای از متون بین المللی است.

وی خاطرنشان کرد: لایحه‌ی اخیر ارتقای امنیت زنان که ابتدای سال ۱۴۰۲ در مجلس کلیات آن تصویب شد را به هیچ عنوان نمی‌شود قانونگذاری سخت نامید و کف مطالبات لایحه‌ی رفع ظلم به زنان در این لایحه دیده شده است. البته در همین حدی که از سوی مجلس صورت گرفته حرکت خوبی است و باعث ریل گذاری در جهت قانونگذاری عقلانی زنان می‌شود و این نیاز جامعه است.

مشاور سکینه سادات پاد تصریح کرد: دلیل پررنگ شدن لایحه عفاف و حجاب در قیاس با لایحه ارتقای امنیت زنان در مجلس و سطح جامعه، سیطره گفتمان سنتی و ماقبل انقلاب اسلامی در جامعه تصمیم گیران است؛ لذا قانونگذار امروزه گفتمان زن را صرفا در حوزه حجاب می‌بیند و قائل به مسائل پیرامونی زن نیست.

عباسپور با اشاره به یکی دیگر از دلایل کم رنگ بودن لایحه ارتقای امنیت زنان تشریح کرد: نهاد‌های مدنی، مردمی و حقوقی نیاز است برای ایجاد موازنه در حوزه قانونگذاری مسائل زنان ورود کنند، ولی این مطالبه گری را ما در سطح جامعه نمی‌بینیم و اگر از بالا به مسائل زنان در حوزه قانونگذاری نگاه کنیم کاریکارتوری را می‌بینیم که توازنی بین اجزای آن نیست.

وی تاکید کرد: در حوزه مطالعات زنان از منظر انقلاب اسلامی ما با دو نگاه و تفکر سنتی و تفکر ترجمه غربگرا مواجهیم که هر دوی این‌ها باعث شده مسائل زنان فارغ از دین و آئین به خوبی دیده نشود و تصمیمات ناکارآمد در این حوزه گرفته شود.

تفکر سنتی که حجاب را مسئله زنان می‌داند، اما ظلم و خشونت علیه زنان را نمی‌بیند. مقابله با ظلم به زن همان مسئله‌ای است که رهبر انقلاب بار‌ها بر آن طی سال‌های مختلف تاکید کردند، اما متاسفانه کسی به آن توجهی نکرده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.